نتایج مطالعه ی تجزیه و تحلیل پروتئومیک هیچ فایده ای برای نفروپاتی دیابتی بهمراه نداشت

6 ژوئیه 2020 - یکی از عوارض دیابت، به ویژه اگر با فشار خون بالا (فشار خون بالا) همراه باشد، بیماری مزمن کلیوی (نفروپاتی دیابتی) است که می تواند منجر به نارسایی دائمی کلیه ها شود (بیماری کلیوی مرحله نهایی ). انستیتوی آلمانی کیفیت و کارآیی مراقبت های بهداشتی(IQWiG)  اکنون یک گزارش سریع را در مورد مطالعه ی مزایا یا معایب یک استراتژی تشخیصی- درمانی با استفاده از آنالیز پروتئومیک ادرار در مقایسه با یک استراتژی مرسوم تشخیصی و درمانی برای جلوگیری از اختلالات کلیوی از طریق تشخیص زودرس و درمان منتشر کرده است.

این تحقیق بر اساس نتایج حاصل از اولین کارآزمایی تصادفی در مورد درمان زودهنگام بیمارانی که طبق آنالیز پروتئومیک، در معرض خطر بالایی برای ابتلا به بیماری کلیوی بودند، انجام شد. بیماران در معرض خطر بالا برای نفروپاتی یا تحت درمان با اسپیرونولاکتون یا دارونما قرار گرفتند. با این حال، نتایج این مطالعه هیچ مزایا و معایبی از آنالیز پروتئومیک اولیه در ترکیب با مصرف اسپیرونولاکتون را برای هر یک از نتایج مرتبط با بیمار نشان نداد.

این نتیجه، یک به روزرسانی از ارزیابی فایده ی زودهنگام ارزیابی تجزیه و تحلیل پروتئومیک است که توسط IQWiG در سال 2015 انجام شده بود (D13-01).

تجزیه و تحلیل پروتئومیک با هدف شناسایی زودتر نفروپاتی قریب الوقوع دیابتی

ظهور علائم واضح نفروپاتی دیابتی (DN)، زمانی اتفاق می افتد که دیگر این بیماری بسیار پیشرفت کرده است. تجزیه و تحلیل پروتئینهای ادرار، غلظت چند نشانگر را در ادرار با استفاده از طیف سنجی جرمی تعیین می کند. مقادیر محاسبه شده در این تجزیه و تحلیل قرار است نتیجه گیری بالینی زودتر و دقیق تری را در مورد توسعه ی DN نسبت به روشهای تشخیصی معمولی به دست دهد.

با این حال، مطالعه PRIORITY ، هیچ نشانه ای از فواید یا مضرات استفاده از اسپیرونولاکتون بر اساس آنالیز پروتئومیک در مورد نتایج مربوط به بیمار شامل: مرگ و میر به همه علل ، بیماری مزمن کلیوی، عوارض قلبی عروقی (بیماری ایسکمیک قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی، و غیره) ، آسیب به شبکیه چشم تا حد نیاز به درمان (رتینوپاتی)، و عوارض جانبی جدی، ارائه نداد. البته اطلاعاتی در مورد کیفیت زندگی مرتبط با سلامت بیماران در دست نیست.

با نتایج مطالعه ی PRIORITY ، هنوز مشخص نیست که کدام نتیجه ی درمانی از نتیجه آزمایش آنالیز پروتئومیک می تواند فایده ای برای بیماران داشته باشد. مطالعات در حال انجام یا برنامه ریزی شده ی دیگری در مورد فواید تجزیه و تحلیل پروتئومیک برای افراد مبتلا به دیابت و فشار خون بالا، یافت نشده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-07-diabetic-nephropathy-results-proteomic-analysis.html